Menu

Ejbygruppens sommerlejr til Kandersteg, Schweiz juli 2012.

Med afgang fra Roskilde station mod Schweiz, stod 8 spejdere (+ forældre, søskende) og 3 voksne ledere klar til afgang. Alle med de rigtige sko og udstyr og godt humør. I toget fik vi 2 kupeer, som straks blev fordelt mellem ”drengene og pigerne”. I drengekupeen sad også en ca. 19 år svensk pige, som skulle køre hele vejen med ”drengene”. Hun fortrak sig dog hurtigt til spisevognen og kupeen blev straks indrettet som træningslokale, spillerum og ungdomsklub. Der var god stemning hele vejen mod Schweiz og alle fik en god nats søvn, alt i mens toget buldrede igennem Tyskland.

Næste formiddag skiftede vi tog et par gange og landede i Kandersteg ved 13.30 tiden. I toget var der tid til en spejderquiz og nu ved alle spejdere at køerne IKKE er hellige i Schweiz, at landet er lidt mindre end Danmark, at der tales 4 sprog og at det højeste bjerg hedder Matterhorn.

Vi ankom i regnvejr og regnen var med os det meste af ugen, desværre. Men som spejder er vi jo beredte på en hver situation, så det gjaldt blot om at have den rette påklædning på, når nu vejret skiftede pludseligt. Carl valgte dog det meste af ugen blot at iføre sig shorts og T-shirts, uagtet hvor koldt og hvor regnfuldt det var. Gåsehud.. ja, en smule, men det lod han sig ikke mærke af. Solen var fremme 1,5 dag i træk og det nød vi.

Vi fik slået teltene op og fik orienteret os på den store campingplads, hvor der var mange andre spejdere også. Især fra USA. Der var grobund for mange nye bekendtskaber og der var mange aktiviteter at gå i gang med.

Vi aftalte med børnene at de to og to skulle skrive dagbog for mandag til torsdag.

Her følger i næsten uredigeret udgave børnenes dagbøger:

Mandag:

Vi starter med at det lyner og Carl brækker sig om natten. Vi står op ved 7 tiden og spiser morgenmad. Det regner helt vildt og vores telt er fyldt med vand. Vi gør os klar til at gå op og stable kasser. Score: Rune: 18, Simon: 6, Jonas: 21, Lærke: 10, Mira:8, Camilla: ?. Nikoline: ?, Stina: 14, Kim: 19, Niels: 20, Carl:? Det var sjovt, lige som maden. Turen går til Blausee. Vi skulle bade i den, men det skulle vi ikke alligevel. Vi skulle ud og sejle i søen, vi så mange fisk. I bussen hjem mødte vi en fordrukken/høj mand/alien. Han talte tysk, fransk, engelsk. Han tilbød os pølser og hakket kød. Han kaldte os røvhuller og så snakkede han også om en kamel. Tilbage i lejren var vi endelig. Her var vi lige til at ….

Skrevet af Simon og Rune

Tirsdag:

Dagen startede med at vi tog på kompasjagt, hvor vi skulle finde bogstaver, som vi skulle danne et ord med. Det ene hold fandt alle bogstaver, men vi kunne ikke finde ud af hvad der skulle stå og det andet hold fandt ikke alle bogstaverne for de gav op til sidst. Efter det spiste vi frokost, og derefter pakkede vil den lange gåtur op i bjergene. Det var kræftedemig skide hårdt, især fordi at solen skinnede meget. Det tog os ca. 3 timer at gå op til hytten, der lå ca. 2000 m oppe. De vi var kommet op ad bjerget, skulle vi gå mega langt stortset lige ud. Da vi kom op til hytten, og næsten alle skulle tisse og få skulle skide, så så vi toilettet, og det var megaklamt, det var nemlig bare et hul med et toiletbræt, så brugte vi bjergene som toilet. Vi så også de senge vi skulle sove i og de var også megaklamme. Da vi havde pakket ud og spist aftensmad, var der bål for dem der gad, mens andre bare gik i seng.

Skrevet af Lærke og Mira.

Onsdag:

Vi vågnede oppe i hytten, der var ca. 2000 meter oppe i luften. Vi spiste morgenmad og da vi havdet vasket op, skulle vi pakke. Da vi havde pakket så legede Jonas og Mira vandkamp med vores guide. Og vi blev alle våde. Så tog vi kassen med klatreting og så gik vi hen til det nemmeste bjerg. Så gik vi hen til et bjerg der var lidt svære at klatte op ad, men da vi havde klatret op og ned, så gik vi op til hytten og spiste frokost. Så da vi havde spist frokost, så legede Mira og Jonas vandkamp igen, men da vi var færdige, så gik vi hen til det sværeste bjerg som vi skulle klatre op ad, men vi nåede ikke at klatre op ad bjerget alle sammen, da det begyndte at regne. Vores ene guide gik tilbage til hytten og den anden guide gik med os tilbage til campingpladsen. Det var en lang tur hjem, alle var trætte og vi ville bare hjem til Danmark. Noget af turen hjem regnede det, men der var også lidt sol. Lærke vred om på sin ankel og blev ked af det. Hun fik slik af guiden og en ny forbinding på. Jonas hoppede på Stinas fod. Da vi kom tilbage ville alle have mad. Så var vi færdige med at spise og vi skulle skrive dagbog. De er kedeligt og Jonas har prikket mig i hovedet. Vi har det sjovt. Jeg glæder mig til en god tur i morgen.

Skrevet af Jonas og Nikoline

Torsdag:

Vi står tidligt op og gik op for at spise morgenmad. Efter vi havde spist morgenmad, pakkede vi madpakker til turen. Vi gik op til gondolen og tog den op til bobslædesne. Da Jonas og Carl kørte sammen, fik Jonas den sygeste blodnæse, så han skulle ned fra bjerget og til lægen for at blive brændt i næsen. For hans blodåre var sprunget og Kim tog med. Så gik vi op til et bjerg for at bade i en sø. Da vi havde været der et stykke tid, begyndte det at regne. Så gik vi op af vandet og tog tøj på og gik hen til gondolen. Da vi sad i den fik Lærke øje på en pool og så spurgte hun om vi ikke kunne komme der hen og det var stoppet med at regne. I poolen skete ikke så meget, nogen svømmede, andre så på. Om aftenen var der noget fælles spejder med de andre spejdere fra udlandet. Det gjaldt om at lave en kop af avispapir som kunne holde vand og dernæst var der vandkamp.

Godnat.

Skrevet af Camilla og Carl

Fredag pakkede vi de våde telte sammen og fik samlet vores bagage. Vi fik en god morgenmad og frokost, nogle valgte at gå med Niels på den sidste af mange geo-cache ture, men de fandt desværre ikke geo-cachen. Til frokost pakkede vi madpakker til aftensmaden. Vi valgte at tage lidt tidligere af sted og tilbragte et par timer i Basel by.

Igen var der liv og glade dage i toget, og ingen var i tvivl om at Ejby gruppen var med. Det var så sjovt og der blev grinet, pruttet og bøvset meget.

Lørdag morgen vækkes vi kl. 7 ca med besked om at toget ikke kunne køre videre fra Padborg. Der måtte vi skifte tog, fik plads på 1. klasse og hyggede os trods forsinkelsen på knap to timer.

Vi har haft en rigtig dejlig uge, spændende, udfordrende. Klatrekurset var meget grænseoverskridende for flere, men alle gennemførte. Vi har spist sjov mad, gået meget, set smukke landskaber, rørt søde køer, badet i kolde søer (langt de fleste af os), prøvet en bobslædebane på hjul i bjergene. Børnene har grinet, bandet, haft nedture og opture, men mest af alt har vi haft en rigtig god tur, hvor oplevelserne stod i kø.

I løbet af ugen blev følgende priser uddelt:

Carl fik prisen for at have indtaget flest tomme kalorier. Aldrig har vi set en så spinkel dreng spise så meget slik (og spise så lidt rigtig mad)samt drikke energidrikke i et væk.

Simon og Camilla fik prisen for at have overskredet flest personlige grænser, mod blev opbygget og aktiviteter blev gennemført, trods mange sommerfugle i maven.

Lærke fik prisen for at være mest fjollet og have det største ordforråd inden for bandeord.

Jonas fik prisen for at have flest kilometer i benene. Hver gang vi andre gik 1 KM, gik han mindst 3 KM.

Mira fik prisen for at have mest styr på sine ting. Da Nikoline og Mira ”flyttede sammen i teltet” kom der styr på Nikolines rod.

Nikoline og Camilla deler prisen om at få flest grineflip (og i denne kategori hører Stina også til)

Rune fik prisen for at være en god kammerat og støtte for Simon

Camilla kan med fordel øve sig i at lære at binde stramme snørebånd samt lade være med at sige ”det ved jeg ikke”.

Nikoline fik flere nedbrud, hvis turen blev for lang eller oppakningen for tung. Også her kom der et utal af eder og forbandelser. Klart udviklingspunkt.

Lærke holdt smerterne i foden ud med et smil på. Det må have kostet mange kræfter.

Simon var bange for ikke at pakke rigtigt til vores ene overnatning i bjergene og tog derfor hele sin oppakning med. Carl kunne ikke finde mange af sine ting og slet ikke sin toilettaske, som flere gange forsvandt (i rygsækken). Carl angav som grund at det var fordi mor havde pakket og derfor kunne han ikke finde sine ting.

Jonas og Carl må have en usædvanlig dårlig lugtesans, for desværre kom Carl til at kaste op ud over mange af Jonas ting, men de to gutter tog ikke særlig notits af dette. Da vi pakkede sammen om fredagen lå der forsat ”rester af uheldet” i teltet.

---

Folkebladet skrev også om "Spejdere på jodletur"